Bemutatkozik az alapító kör
Amár Zoltán
Hat gyermekem van, a két legidősebb már elhagyta a családi fészket, önálló felnőttek. Ők hagyományos iskolába jártak, míg a többi négy részben vagy egész végig Waldorf-intézményben tanulhat. Így volt lehetőségem megismerni a Waldorf-pedagógia előnyeit és elkötelezetté válni mellette. A Gyöngyharmat Waldorf Óvoda egyik alapítójaként az alapítás óta folyamatosan dolgozom az elnökségben, ebbe az óvodába járhatott 1 évet a legkisebb fiam, és most a kisebbik lányom élvezheti azt a csodálatos légkört és környezetet, ami ebben az óvodában megvalósult. Az iskolaalapítási lehetőség nagyon mélyen ragadott magával. Kérdés és kétkedés nélkül csatlakoztam a kezdeményezéshez. Én magam ugyan nem Pilisborosjenőn lakom, de meggyőződésem, hogy ennél a bájos kis falunál csodálatosabb környezetet keresve sem találhattunk volna az iskola számára. Hitvallásom, hogy minél több gyermek számára kell biztosítani, hogy ’Waldorfos’ lehessen.
Bádonyi Kata
3 gyermekes édesanya vagyok és a Pilisborosjenői Waldorf Egyesület munkatársa. Második lányom óvodába indulása kapcsán találkoztam először a Waldorf-módszerrel, amit az első tapasztalatok megszerzésével nagyon megkedveltem. Kíváncsian ismerkedtem a pedagógiával és a közösséggel, közben megnyugvással töltött el, hogy a lányom jól érzi magát az óvodában, szívesen ment minden reggel. 9 éve vagyunk óvodai és iskolai Waldorf közösségeknek tagjai, én szülőként, óvoda alapító tagként és munkatársként is. Ez alatt az idő alatt nem csak a gyereknevelés területén gazdagodtam jól használható ismeretekkel és rengeteg tapasztalattal, de a közösségben tevékenykedést is megszerettem. Hálás vagyok azért, hogy a művészi tevékenység a Waldorf segítségével a családunk mindennapi részévé vált. A gyerekek művészi munkáira ma is úgy tekintek, mint csodálatos alkotásokra. A kötött, varrt, faragott eszközöket használjuk, egy-egy rajzot, festményt kirakunk a falra, hogy gyönyörködjünk benne, a színdarabokat élvezettel nézzük. Hiszem, hogy a gyerekkorban szerzett jó élmények, tapasztalatok, minták az embert egész életében támogatják és olyan tudással vértezik fel, amit minden helyzetben használni tud majd.
Csonka Írisz
Csonka Írisz vagyok, két gyerekes büszke édesanya. 4 éve élünk Pilisborosjenőn, a természet szeretete vezérelt imádott falunkba bennünket. A családunknak minden új a Waldorf-pedagógiával kapcsolatosan, nyitottak vagyunk, tetszik nekünk ez a lelkesedés, közösség kovácsoló szellemiség, amit az iskola alapítása közben tapasztalunk. A közösség ereje mindenre képes. Nagyon boldoggá tenne bennünket, ha kislányunk a tanulmányait a Pilisborosjenői Waldorf iskolában kezdhetné meg jővő évben. Kislányom megkérdezte az előbb, hogy mit írok, elmeséltem neki. Azt mondta anya ebbe nekem is van gondolatom. Szóval az Ő bemutatkozását és vágyait közvetítem: “Frank Róza Sára vagyok, 6 éves vagyok, ősztől sulis leszek. Nagyon kedves sulit szeretnék, ahol minden gyerek jó hozzám és megoszthatom a sok-sok szeretetemet, ami van bennem. Biztos lesznek ott hancurozó barátaim és zsebpénzeim. És a tanítónénik biztos kedvesek lesznek hozzám. Nagyon szeretlek Waldorf suli. Álomszép iskola leszel. ” 3 éves Olivér fiam sem maradhatott le a nővérétől: “Felépült iskolát szeretnék, zöld színűt, kacagót. Pilisjenőn (értsd: Pilisborosjenő) ” Gyermekeink ezt szeretnék, szóval mi sem tehetünk mást, megteremtjük Nekik!
Jordán Éva
A családommal 6 évvel ezelőtt költöztünk Pilisborosjenőre, 3 kisfiunk van. Ideköltözésünk után nem sokkal a legnagyobb fiam óvodáskorú lett. Már a tágabb családunkban voltak Waldorfosok és tőlük tájékozódva, az ő szemléletüket megismerve, úgy éreztük, hogy ezt szeretnénk mi is adni a gyermekeinknek. Épp ebben az évben nyitotta meg a kapuit a faluban a Gyöngyharmat Waldorf Óvoda, ahova így nem is volt kérdés, hogy jelentkezünk. Ezt követően egyre aktívabb és tudatosabb tagjai lettünk az óvoda közösségének, mert azt láttuk, hogy először a legnagyobb, majd most már a második gyermekünk is boldog, kiegyensúlyozott itt. A legnagyobb fiunk jelenleg az Óbudai Waldorf Iskola 2. osztályába jár. Évről évre egyre jobban kezdett érdekelni a Waldorf- pedagógia és annak szellemi háttere, ezért több közösségi tevékenységbe, szellemi munkába bekapcsolódtam, hogy ezeken keresztül is megismerhessem és a családom mindennapi életébe is beépíthessem. Végzettségemet tekintve közgazdász controller vagyok, ezért többek között az óvoda gazdasági, pénzügyi, pályázati területein lévő feladatokban veszek részt, illetve az elnökségben is szerepet vállaltam. Mikor felmerült az ötlet egy új iskola létrehozásáról, úgy éreztem, hogy nekem is itt a helyem. Nem csak amiatt, mert a mi két kisebb gyermekünk is itt, a saját falujában kezdhetné meg Waldorf tanulmányait, hanem amiatt is, hogy ezt a szemléletmódot, módszertant még több gyermek számára elérhetővé tehetjük, ráadásul mindezt egy gyönyörű falusias, természeti környezetben.
Kovács-Major Nóra
Férjem 10 éve foglalkozik antropozófiával, Rudolf Steiner szövegei által. Mikor első gyermekünk született, akkor javasolták neki a Waldorf-pedagógiát, ovit és iskolát egyaránt. Én ekkor kezdtem utána olvasni a Waldorf- pedagógiának, amivel azonnal azonosulni tudtam. Idén második éve járunk a Gyöngyharmat Waldorf Oviba, amivel nagyon elégedettek vagyunk. Van egy kisfiúnk, egy kislányunk és márciusra várjuk 3. gyermekünk. Nagyon örülnénk, ha létre tudna jönni Pilisborosjenőn egy Waldorf-iskola, amely valóban az antropozófia talaján nyugszik. A gyermekek megtapasztalhassák a földi élet valóságát, közel a természethez.
Lénárt Imre
Lénárt Imre vagyok, két gyerekes családapa. Tizenkilenc éves lányom az idén fog érettségizni az Óbudai Waldorf Iskolában, így szülőként alkalmam volt évről- évre rácsodálkoznom arra, hogy a waldorf pedagógia hatására miképpen tudott kibontakozni gyermekem rejtett tehetsége. Tizenhét éve tanítok waldorf tanárként középiskolásokat, így van szerencsém látni, hogy a waldorf gyerekközpontú nevelés hogyan formál éretlen kamaszgyerekekből harmonikus ifjakat. Három éves fiam számára csakis waldorf szemléletű nevelést tudok elképzelni. Öt éve költöztünk Pilisborosjenőre, szeretem a falut, amiben élek, ezért úgy gondolom, hogy a falunk is megérdemel egy saját waldorf iskolát, amin keresztül a helybéli gyerekek és szülők is átélhetik azt az örömöt, amit én a lányom példáján és a mindennapi munkám során átélek, megtapasztalok.
Kvassay Beáta
Kvassay Beáta vagyok, 4 gyermeket nevelünk férjemmel. A Waldorf pedagógiával közel 18 évvel ezelőtt találkoztam. Bár a legnagyobb gyermekem akkor még 2 éves sem volt, az iskola kérdése már akkor foglalkoztatott. Így találtam rá a Waldorf pedagógiára, ami akkor sorsdöntő találkozásnak bizonyult. Az évek során családunk elköteleződött nemcsak fizikai, de lelki, szellemi síkon is emellett az irányvonal mellett. A Gyöngyharmat Waldorf Óvoda egyik alapító családjaként megtapasztaltuk, hogyan lehetséges az, hogy bár valamibe embertelen sok energiát fektetünk, kínlódunk, lemondunk, mégis egy egyenleget húzva úgy érezzük, hogy kimondhatatlan sok mindennel gazdagodtunk, az életminőségünk javult az óvoda alapítás által. Bár nem Pilisborosjenőn élünk, erős a kötődésünk ehhez a varázslatos faluhoz. Itt Waldorf iskolát alapítani, úgy érzem lehetőséget ad a további elköteleződésre, illetve arra, hogy megélhessük, milyen egy igazi Waldorf iskola, amely együtt lélegzik a gyermekekkel, a pedagógusokkal, a családokkal, miközben szerves része a falunak, a természetnek, az életnek.
Medvecki Réka
3 gyermekünk van: 13 éves iker lányok és egy 4 éves fiúcska, aki a PBJ Waldorf-óvodába jár. Mindig is közel állt a nevelésünkhöz a Waldorf-pedagógia és a spiritualitás, mégis kezdőnek számítunk. Ami miatt itt van a helyünk, az az átfogó szellemiség, ahogyan a világhoz és ezen belül gyermekeinkhez is viszonyul a Waldorf. A pilisborosjenői Waldorf-iskola életre hívásában a civil (pályázati) tapasztalataimmal, közösségi tevékenységeim révén a faluval való kapcsolatteremtéssel, ill. a kulturális-művészeti rendezvények által a kommunikáció területén vállalok a legtöbbet. De nagyon fontosnak érzem az iskolaalapítási folyamatban a gyermekeink számára mutatott példát, illetve a személyes fejlődési, tanulási lehetőséget, amit már a kezdeti lépések során is megtapasztalhattam. Hálás vagyok az alapítói közösségnek, hogy részese lehetek ennek
Molnár András
Három gyermekünk van, és az ő növekedésük napról napra kihívások elé állít bennünket – úgy érezzük, hogy a Gyöngyharmat Waldorf Óvodában megtaláltuk azt a szellemiséget és a Waldorf-pedagógiának azt a megvalósulását, amely segíti gyermekeinket a szabadságra növekedésben. Az, hogy kapcsolatba kerültünk az Óvodával, arra hívott bennünket, hogy mi is támaszai legyünk, s hogy tegyünk érte. Így vállaltam részt az Óvoda saját épületbe költözésének szervezésében, az Egyesület vezetésében, s ennek folytatásaként kapcsolódtam be az Iskola születésébe is. Bízom benne, hogy ez az Iskola sok gyermeknek, tanárnak, szülőnek gazdagítja majd életét!
Mosolygó Viktória
Emlékszem arra a pillanatra, amikor megpecsételődött a viszonyom a Waldorf-irányzattal. Rátaláltam egy iskola honlapján a gyerekek füzeteit bemutató részre, sose láttam ilyet előtte, csak ámultam. Gyerekek ilyen füzeteket, rajzokat készítenek az iskolában? Erre van idő? Így is lehet ezt csinálni? Azonnal elkezdtem utána olvasni, ahol csak tudtam. Több mint 10 éve életem része a Waldorf-pedagógia. Ekkor léptünk be legnagyobb gyermekemmel egy Waldorf-óvoda küszöbén. Két évig jártunk baba-mama csoportba, majd 3 évig óvodába. Rengeteget kaptunk és fejlődtünk itt együtt. Azóta Ő hetedikes már, és ennyi idő alatt számtalan rácsodálkozásom volt, és megerősödött bennem a hit, hogy ez a legjobb a gyerekeknek. Itt igazán az történik velük, ami a fejlődésüket szolgálja. 1 éve költöztünk Pilisborosjenőre, ami szintén nagy lépés az életünkben, mert így a két kisebb gyermekünk az itteni Waldorf-óvodába járhat. A falusi környezet lelassította az életünket. Pilisborosjenő teljesen ideális hely egy Waldorf- intézménynek, ahol a természet közelsége kézzel fogható, és rengeteg lehetőséget kínál. Nagyon szeretném, ha a gyerekeim a falun belül tudnának Waldorf- iskolába járni. A falun belül is aktív közösségi élet van, amibe úgy gondolom, jól beilleszthető lenne egy Waldorf-iskola, és a gyerekeken keresztül a Waldorf-módszer egyre több felnőttnek is tudna szellemi kapaszkodót adni.
Ocskay Eszter
23 éves korom óta tanítok Waldorf-iskolában, osztálytanítókén és szaktanárként is. Két osztályt kísértem végig nyolc éven keresztül. Először a Bükk-hegység festői környezetében, a Hámori Waldorf Iskolában, ami tanárságom bölcsője volt. Itt 11 éven keresztül olyan tanárszemélyiségek voltak munkatársaim, akik a kezdetektől fogva mély antropozófiai tudással és a pedagógia iránti elkötelezettséggel segítettek Waldorf-tanárrá formálódnom. Ezután Pilisszentlászlón, a Kékvölgy Waldorf Iskolában folytatódott pályám, mely iskolát jól ismertem már, hiszen az iskola alapítása óta rendszeresen látogattam, mint pedagógiai tanácsadó, mentor tanár. Ebben az iskolában nyolc éven át foglalkoztam második osztályommal és tanítottam zenét, szabadvallást. 2019 nyarán keresett meg a Pilisborosjenői Waldorf Iskola kezdeményezés alapító köre és kért fel – később egy számomra nagyon fontos ünnepi alkalom keretein belül is – alapító tanárnak. A felkérést elfogadtam, mert megragadott az alapító szülők tettvágya, lelkesedése és a szociális hármas tagozódás iránti elkötelezettsége. Minden, az alapító körrel együtt végzett munka és a velük töltött idő lelkesít és felemel. Hálás vagyok nekik, hogy rám találtak.
Papp Melinda
Húsz évvel ezelőtt találkoztam először a Waldorf-pedagógiával Németországban, akkor még csak közvetett módon. Ottani barátnőm kislányának kerestünk megfelelő óvodát. Aztán évekig tartogattam, ápolgattam magamban azt a vágyat, hogy egyszer majd a gyerekeim egy ilyen iskolába járhassanak. Erre akkor nyílt lehetőség, amikor Magyarországra költöztünk, és lakás keresésünk elsődleges szempontja a gyerekeink Waldorf-iskolájának elérhetősége volt. Nagyfiunk 5-8-as évfolyamot tudta már a Sashalmi Waldorf Iskolában tölteni. Kisebb fiunk az egész ciklust, most kilencedikes a Regiben. Kicsi lányunkat pedig már itt szeretnénk látni az induló pilisborosjenői Waldorf-iskola első osztályában. Családunknak, nekünk szülőknek és gyermekeinknek, rengeteget adtak ezek az évek. Jó lenne minél több gyermek és család számára lehetővé tenni a Waldorf-pedagógia megismerését, esélyt adni arra, hogy a sok szép és jó, amit ez a mindent felölelő élet- és világszemlélet ad, eljuthasson sok-sok emberhez.
Verba Judit
Eredeti szakmám pszichológus. Négy gyermekünkkel élünk Pilisborosjenőn. Aktív tagjai vagyunk nemcsak a Waldorf közösségnek, hanem a helyi közösségeknek is. Tizenkét éve járunk a gyermekeinkkel az Óbudai Waldorf Iskolába. A legnagyobb a Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnáziumban 12. osztályos, a legkisebb másodikos. Alapítója vagyok a Pilisborosjenői Gyöngyharmat Waldorf Óvodának, és hat éve a fenntartó egyesület elnöke. Az óvodát az alapítása óta eltelt négy évben mind fizikai mind szellemi értelemben stabilizáltuk. Saját, az egyesület tulajdonában lévő épületben és kertben cseperedhetnek a gyerekek. Tavaly óta építjük a szülők iskoláját, ahol a hármas tagozódás témakörével kezdtünk foglalkozni. A Szabadságra Nevelésért Alapítvány kurátoraként pedig évek óta segítjük a hazai Waldorf- intézmények fejlődését, stabilizálódását. Miért vagyok az alapító kör tagja, hiszen nekem már nem fog gyermekem járni ebbe az iskolába? Erősen foglalkoztat a hármasan tagolt intézmény működése, az, hogy hogyan lehet ezt egyre jobban és jobban csinálni. Úgy érzem, tudunk még ebben fejlődni. Három éven át vettem részt a Kőrösi Ákos által indított Vezetői Kerekasztal és Jövőképző képzésein, ahol megerősödtem ebben a célkitűzésben. Ezen felül hiszek abban, hogy a falu az a közeg, ami még gyógyítani képes gyereket és felnőttet egyaránt. Pilisborosjenőt, mint zsákfalut ideális helynek látom a gyermeknevelésre és iskolára. Itt még lehet benne élni a természetben, lehet valódi dolgokból tapasztalatokat szerezni. Tervünk egy biogazdaság létrehozása az iskola mellett, ahol valódi földműveléssel, állattartással is foglalkozhatnának a gyerekek, és amelyet megnyitnánk a helyi, állami iskola számára is, mint tangazdaságot. Foglalkoztat a Waldorf-iskola faluba ágyazottságának lehetősége. Hogyan lehet élő kapcsolatban Pilisborosjenővel úgy, hogy a szellemiséget tisztán képviseli.